top_banner2.jpg

postolka

 

Jestem Badaczem Przyrody - lista zagadnień

DSC_0351W związku z organizowanym 30 listopada przez Stowarzyszenie Eko-Inicjatywa w partnerstwie ze Szkołą Podstawową nr 2 im. mjra H. Sucharskiego w Kwidzynie, konkursem: Jestem Badaczem Przyrody, zamieszczamy poniżej listę zagadnień, które pomogą drużynom w przygotowaniu się do niego pod kątem merytorycznym.

 

Załącznik do konkursu „Jestem badaczem przyrody!” 2016


I. ROŚLINY (wymienić i rozpoznać po liściach):
1. Drzewa liściaste z podstawy programowej.
2. Drzewa iglaste z podstawy programowej.

 

II. ZWIERZĘTA (rozpoznawanie z rycin):
1. Ptaki krukowate: kruk, wrona, gawron, sroka, kawka, sójka, orzechówka.
2. Motyle dzienne i nocne: paź królowej, rusałka pokrzywnik, r. pawik, r. admirał, r. żałobnik, mieniak tęczowiec, modraszek, zmierzchnica trupia główka, pawica gruszówka, szrotówek kasztanowcowiaczek.
3. Łaska, kamionka, tchórz, wydra, sarna, jeleń, łoś, daniel.
4. Podstawowa wiedza o: wydrze, bobrze i wilku.
5. Podstawowe grupy mezozoicznych gadów: ceratopsy, hadrozaury, zauropody, teropody, stegozaury, ankylozaury, pterozaury, plezjozaury.
6. Narwal, płetwal, kaszalot.

 

III. POJĘCIA:
1. „Gatunek inwazyjny” rozumienie pojęcia i umiejętność podania kilku przykładów,
2. Prądy termiczne,
3. Reguła Bergmanna,
4. Zagadnienia meteorologiczne z podstawy programowej,
5. Ziemia w układzie słonecznym – nazwy planet, ruchy ziemi, strefy oświetlenia ziemi,
6. Znajomość planet i zrozumienie zasady pór roku i długości dnia wciągu roku na różnych szerokościach geograficznych
7. Przeliczanie skal map.

 

IV. SCHARAKTERYZUJ :
1. Tatrzański Park Narodowy
2. Biebrzański PN
3. PN Ujście Warty
4. Bieszczadzki PN
5. Puszczę Białowieską
6. Strefy polarne

 

V. WSKAŻ NA MAPIE:
1. Tatrzański Park Narodowy
2. Biebrzański PN
3. PN Ujście Warty
4. Puszczę Białowieską
5. Puszczę Augustowską
6. Strefy polarne
7. Oceany świata (Atlantyk, Lodowaty /Arktyczny, Indyjski, Pacyfik/Spokojny)
8. Sąsiadów Polski
9. Kierunki świata

 

VI. NALEŻY PRZEĆWICZYĆ Z UCZNIAMI UZUPEŁNIANIE PROSTYCH TABELI